Moda zmienia się co sezon - wraz z kolejna porą roku projektanci raczą nas nowymi rzeczami, którym jak wszystkie wiemy trudno się oprzeć. Kuszeni okazjami jesteśmy praktycznie ze wszystkich stron – obniżki, kobiece czasopisma i reklamy nie pozwalają nam przejść obojętnie obok kolejnych kolekcji. Odpowiedzią na posiadanie coraz większej ilości rzeczy i chęć zakupu nowych są tzw. swapy, czyli spotkania mające na celu wymianę ubrań. O krok dalej idzie szwedzka firma Visist Sweden, która w akcji ShareWear proponuje wymianę ubrań na tydzień za pomocą Instargrama.
Każdego roku całe tony tekstyliów wyrzucane są na śmietnik. Przy czym wiele z nich mogłaby trafić na recykling lub w ręce drugiej osoby. Sytuacja ta doskonale obrazuje obecny problem branży modowej, który odbija się także na środowisku. Wyjść naprzeciw niemu ma rozwiązanie dzielenia się modą. Akcja ShareWear polega na udostępnieniu zdjęcia danej rzeczy na Instagramie i przekazanie jej na tydzień pierwszej osobie, która zostawi komentarz pod postem. Po upływie wskazanego czasu użytkownik ten zobowiązany jest wykonać tą czynność ponownie. Aktualnie działanie ShareWear opiera się rzeczach udostępnianych przez firmy biorące udział w akcji, jednak docelowa zachęcić ma ona także prywatnych użytkowników do dzielenia się swoją garderobą. Hashtagiem ułatwiającym znalezienie poszczególnych ubrań jest #sharewear.
Celem kampanii jest nie tylko zachęcenie ludzi do dzielenia się modą, ale także zwrócenie uwagi na potrzebę świadomego kupowania. Na tę chwilę ciężko jest stwierdzić czy tak odważne rozwiązanie przyjmie się także w Polsce, jednak patrząc na popularność swapów możemy przypuszczać, że poszczególne środowiska będą starały się je wypróbować.
Książki na temat świadomego kupowania znajdziesz TUTAJ.