Data publikacji:

6 mitów na temat odchudzania, przez które nie możesz schudnąć

Autor: Kamila Zalinska-Wozny

Chcesz zrzucić kilka kilogramów, ale ciągle ci się nie udaje? Być może dałaś się złapać w pułapkę mitów na temat odchudzania. Błędne przekonania na temat diety i aktywności ruchowej mogą skutecznie zniweczyć cały trud, jaki wkładasz w walkę z dodatkowymi kilogramami. Jeśli jednak chcesz wrócić do gry i sprawić, że odchudzanie w końcu przyniesie skutek, poznaj najpopularniejsze mity na temat walki z nadwagą.

Wbrew pozorom skuteczne odchudzanie to wcale nie jest taka prosta sprawa. Niby wszyscy wiedzą, że należy ograniczyć liczbę spożywanych kalorii, dodać do tego ćwiczenia na odchudzanie, a waga powinna lecieć w dół. Tyle teorii. W praktyce niestety nie zawsze wychodzi to jak należy. Pokutować tu mogą popularne mity na temat odchudzania, które wprowadzają w błąd wiele osób zmagających się z dodatkowymi kilogramami.

#1 Kolacja tylko do 19

To mit, który może szybko zniechęcić do odchudzania każdego nocnego marka. Jeśli zjesz kolację przed 19, a spać idziesz około północy, to nic dziwnego, że łamiesz założenia diety na odchudzanie – to zupełnie naturalne, że jesteś głodna. Ostatni posiłek w ciągu dnia powinniśmy spożyć na mniej więcej 2 godziny przed pójściem spać. To sprawi, że nie będziesz kładła się do łóżka z uczuciem nieprzyjemnego ssania w żołądku, a jednocześnie twój organizm będzie mógł się w pełni zregenerować, nie tracąc energii na trawienie.

#2 Głodówka

Ilość mitów, jakie narosły wokół głodówki wystarczyłaby na serię artykułów. Jednak jak podaje Poradnik Zdrowie głodówka wcale nie jest najlepszą metodą oczyszczania organizmu. Nie dość, że kilka dni postu może osłabić naszą odporność, to jeszcze zmusi organizm do magazynowania zapasów energii czyli odkładania tłuszczu. I gdzie tu skuteczne odchudzanie?

Zamiast głodówki warto stosować detoks warzywno-owocowy, dzięki któremu dostarczysz sobie niezbędny zapas składników odżywczych oraz kalorii bez szkód dla organizmu. A restrykcyjna głodówka nie powinna być wprowadzana ot tak. Takie działanie należy skonsultować z lekarzem.

#3 Zasada 5 posiłków dziennie

Po zupełnie drugiej stronie wagi leży z kolei mit odnośnie 5 posiłków dziennie. Zastanów się sama, jak wiele razy słyszałaś tę powtarzaną jak mantra regułę – aby schudnąć trzeba jeść 5 małych posiłków dziennie. Fakt, lepiej jest jeść mniej, a częściej, ponieważ spożywając duże posiłki zwiększa się ryzyko odkładania tkanki tłuszczowej. Ale czy nie zastanawiałaś się kiedyś, skąd ta magiczna liczba 5? A dlaczego nie 6 lub 4?

W skutecznym odchudzaniu bardzo ważne jest dopasowanie diety do stylu życia. Jeśli od rana do wieczora jesteś poza domem to przygotowanie wieczorem 5 lunchboxów szybko zniechęciłoby cię do zdrowego stylu życia. Dlatego liczbę posiłków dopasuj do planu swojego dnia. Ważne jest natomiast, aby one wszystkie składały się na odpowiednie dla ciebie zapotrzebowanie kaloryczne.

#4 Brzuszki załatwiają sprawę

Chcesz się pozbyć oponki, więc co wieczór wykonujesz kilka serii brzuszków? Może i w ten sposób wyrzeźbisz nieco mięśnie, ale niestety nie będzie ich widać. Aby pozbyć się tkanki tłuszczowej z okolic brzucha niestety musisz odpalić program treningowy angażujący całe ciało. Skuteczne ćwiczenia na odchudzanie powinny angażować wszystkie partie ciała.

Co zatem wybrać? Warto przede wszystkim zróżnicować trening – świetne efekty przyniesie bieganie, podczas którego w trakcie godziny można spalić nawet 600 kalorii. Treningi biegowe można przeplatać krótszymi sesjami interwałowymi trwającymi około pół godziny. W trakcie interwałów spalisz mniej, ale taka sesja podkręci twój metabolizm, co korzystnie wpływa na efektywne spalanie tkanki tłuszczowej.

#5 Zdrowe jedzenie jest drogie

To kolejny mit, który wielu traktuje jako wymówkę przed odchudzaniem – otóż zwykło się sądzić, że zdrowa dieta na odchudzanie musi być droga. Nieprawda! W zdrowym żywieniu stawia się na różnorodność m.in. poprzez ograniczenie ilości spożywanego mięsa. W jego miejsce do diety na odchudzanie włączysz np. warzywa strączkowe soczewicę czy ciecierzycę, które są znacznie tańsze niż mięso.

Ale zdrowa dieta na odchudzanie to przede wszystkim planowanie – musisz przecież ułożyć jadłospis kilu posiłków dziennie, aby kontrolować ilość przyjętych kalorii. W związku z tym zakupy trzeba robić z głową, a dokładniej z listą. To z kolei pozwala zminimalizować marnotrawstwo jedzenia oraz kupowanie produktów, których de facto i tak nie zużyjesz podczas gotowania. W rezultacie podczas zakupów wydasz mniej.

#6 Na utratę wagi wpływ ma tylko aktywność ruchowa i liczba kalorii

Niestety, gdyby było tak łatwo, to pewnie większość z nas szybko uporałaby się z niechcianymi kilogramami i oponką. Otóż na tempo chudnięcia wpływa szereg innych czynników. Są to m.in. długość i jakość snu, ilość wypitej w ciągu dnia wody, gospodarka hormonalna a nawet stres – to wszystko może psuć efekty diety oraz ćwiczeń na odchudzanie. Pamiętaj, że skuteczne odchudzanie to wyzwanie dla twojego organizmu, dlatego obok przestrzegania zasad zdrowego trybu życia, należy też zrobić badania. Bo chociażby nieprawidłowy poziom hormonów tarczycy może niekorzystnie wpływać na twoje odchudzanie.