Data modyfikacji:

Jaki motocykl na początek? Wybieramy pierwszy motocykl

Bez względu na to, czy szukasz adrenaliny, nowego sposobu na turystykę czy możliwości ominięcia korków, motocykl jest doskonałym wyborem. Zanim jednak założysz kask i ruszysz w drogę, musisz zastanowić się nad tym jaki motocykl wybrać. Podpowiadamy, jakie czynniki warto uwzględnić i jaki motocykl na początek warto kupić. Wbrew pozorom, wyższa moc nie zawsze wiąże się z większą frajdą. Jaki motocykl kupić jako ten pierwszy? Sprawdź!
pierwszy motocykl
Wielu motocyklistów miało ułatwioną drogę. Jeśli w przeszłości jeździli motorynkami lub skuterami, przesiadka na większy motocykl będzie znacznie łatwiejsza. Ktoś, kto nigdy nie miał styczności z silnikowymi jednośladami, musi w pierwszej kolejności nauczyć się właściwego balansu na motocyklu, skręcania metodą przeciwskrętu, dobierania prawidłowej linii zakrętu lub hamowania na mokrej nawierzchni.

W połączeniu z nauką obsługi sprzęgła czy manetki gazu może to być trudne zadanie. Zwłaszcza, jeśli uczysz się jazdy w dużym i zatłoczonym mieście, gdzie już sam ruch uliczny zabiera mnóstwo uwagi. Nie interesuje cię skuter i chcesz zacząć od prawdziwego motocykla? Mamy propozycję!

Przeczytaj również: Kamera na motocykl. Jaką wybrać, jak zamontować?

Motocykl 125 na początek – dobry pomysł?

Od 24 sierpnia 2014 roku kierowcy posiadający prawo jazdy kat. B minimum 3 lata, mogą legalnie poruszać się motocyklami o pojemności do 125 cm3. Nie trzeba zdawać żadnych dodatkowych egzaminów ani kursów. Czy jest to dobry pomysł na początki z motocyklizmem? Wszystko wskazuje na to, że tak. Po wejściu nowelizacji w życie, liczba wypadków z udziałem motocykli nie zmieniła się znacząco.

Czytaj również: Diesel czy benzyna?

Zaletą zakupu niewielkiego motocykla jest możliwość swobodnego poruszania się w ruchu miejskim. Motocykle 125 rozwijają prędkość ok. 100-120 km/h, co oznacza, że nie spowolnią ruchu w mieście oraz w terenie niezabudowanym. Pozwolą natomiast na bezpieczną naukę zmiany biegów, obsługi sprzęgła czy kierowania. To zdecydowanie ułatwi przesiadkę na mocniejszy motocykl o większej pojemności.
Trzeba jednak podkreślić, że takie rozwiązanie ma swoje wady. Po pierwsze, wymagają od kierowcy samodzielnej nauki, a nie każdy skorzysta z pomocy instruktora lub doświadczonego kolegi. Co więcej, po zakupie mocniejszego motocykla i tak konieczna jest adaptacja do gwałtowniejszej reakcji na manetkę gazu lub większej masy motocykla.

Jaki motocykl ma początek wybrać?

W wielu poradnikach na temat zakupu pierwszego motocykla znajdziesz informację o konkretnych pojemnościach silnika. Często odradza się zakup motocykla o pojemności 600 czy 1000 cm3, zalecając jednocześnie jednoślady z silnikiem 250 cm3, 300 cm3  czy 500 cm3. Problem w tym, że sama pojemność nie oddaje charakteru motocykla. Pierwszy motocykl o pojemności 600 cm3 może mieć zarówno 50 KM, jak i 120 KM, a odczucia z jazdy będą zgoła inne.
Inna sprawa, że nieroztropna jazda z prędkością 150 km/h jest tak samo niebezpieczna na motocyklu 300 cm3, jak i 1000 cm3. Kluczem do bezpiecznego korzystania z motocykla jest więc nie tyle pojemność i moc silnika, co charakterystyka motocykla oraz rozwaga. Dlaczego więc najczęściej poleca się motocykle o mniejszej pojemności?

Mocny motocykl na początek – na przyszłość

Mimo że wielu rozsądnych motocyklistów zaczynało, z sukcesem, od dużych pojemności, nie jest to dobra droga na naukę jazdy. Mocnym motocyklem da się jeździć bezpiecznie, ale n ie zawsze zakup motocykla „na przyszłość” ma sens. W nauce jazdy ważne są teraźniejsze umiejętności, a nie przyszłe.

Przeczytaj również: Motocykl do miasta - jaki motocykl do jazdy po mieście wybrać?

Jaki motocykl na początek?

Wiele osób, które zadają sobie pytanie „Jaki motor na początek?”, kieruje swoją uwagę w stronę pojazdów używanych. Nie jest to błąd, jednak trzeba wiedzieć, na co zwrócić uwagę, kupując pierwszy motocykl. Kupno używanego sprzętu pozwala na oszczędność, ale ponieważ bezpieczeństwo jest jeszcze ważniejsze, przed zakupem należy się zainteresować:
  • danymi technicznymi konkretnej maszyny,
  • tym, czy wokół silnika nie ma śladów cieknącego oleju lub silikonów,
  • stanem lakieru oraz owiewek czy śrubek, z których pomocą się je montuje,
  • sprawnością skrzyni biegów, sprzęgła oraz hamulców – najlepiej ocenić je podczas jazdy próbnej na motocyklu.
Jaki ścigacz na początek wybrać? Taki, który sprawdzimy wcześniej po numerze VIN. Należy sprawdzić, czy numer na motocyklu zgadza się z tym, który jest w książeczce pojazdu. Następnie warto zamówić raport VIN w internecie, żeby znaleźć dodatkowe informacje na temat konkretnego pojazdu. Można także jechać do mechanika na przegląd techniczny pojazdu, co utwierdzi kupującego w przekonaniu, czy dany motocykl warto kupować, czy też nie.

Jaki motocykl turystyczny na początek?

Jaki motocykl turystyczny na początek? Tutaj kluczem będzie sprawność i niezawodność. Jeśli planujemy udawać się na motocyklu na dłuższe wycieczki, ważne jest to, by mieć pewność, że bezpiecznie wrócimy na nim do domu. Należy sprawdzić jego przebieg. Jeśli kilkunastoletnia maszyna ma bardzo niewielki przebieg, znaczy to, że licznik może nie pokazywać prawdziwych danych. Zwrócić uwagę warto również na stan opon – to one gwarantują idealną przyczepność do drogi i są gwarantem bezpieczeństwa. Jeśli są zużyte, trzeba zadbać o nowe ogumienie natychmiast po zakupie maszyny.
Należy pamiętać o tym, żeby zawsze szukać motocykli z oryginalnym lakierem. Najczęściej nowy nakłada się po to, by zamaskować ubytki lub naprawić motocykl po wypadku, zatem oryginalny lakier (również porysowany) to zaleta w przypadku kupna motocyklu na początek. W przypadku motocykli ich części często są datowane, zatem należy sprawdzić, czy nie są one starsze od motocykla. Gdyby były, znaczyłoby to, że albo data produkcji maszyny została sfałszowana, albo sprzedawca do jego napraw używał starych i zużytych części. W czasie oglądania motocyklu, silnik powinien być zimny. Jeśli osoba wystawiająca go na sprzedaż wcześniej rozruszała silnik, może to być sygnał, że motocykl ma problemy z rozruchem. Zdarzają się takie modele, u których jest to bardzo częste zjawisko.

Jaki motocykl 125 na początek?

Jaki ścigacz na początek, który nie będzie miał zbyt dużej mocy silnika? Świetnie sprawdzi się tutaj przykładowo Suzuki Burgman lub Yamaha MT 125, jednak do przykładów motocykli dla początkujących przejdziemy później. Istotne jest to, by pierwszy motocykl był komfortowy w poruszaniu się, w miarę możliwości niezawodny oraz lekki. Nadmiernie duża, szybka i ciężka maszyna dla początkującego może być zbyt wymagająca, dlatego najczęściej poleca się właśnie 125, a dopiero z czasem oraz wzrostem umiejętności zaleca się przesiadać na coraz bardziej zaawansowane maszyny.
Ogromną zaletą będzie również wyposażenie w ABS, który znacznie podniesie poziom bezpieczeństwa jazdy niezależnie od prędkości, umiejętności kierowcy czy warunków pogodowych. ABS w motocyklach powinien być już standardem i raczej większość kierowców nie dyskutuje w zakresie jego przydatności. ABS gwarantuje krótszą drogę hamowania oraz zwiększa jego stabilność. Może także zapobiegać unoszeniu się koła w górę podczas hamowania. W przyszłości ABS-y mają stać się obowiązkowe na terenie Unii Europejskiej.

Motocykl dla początkującego – popularne propozycje

Jaki motocykl wybrać na początek? Wybraliśmy 5 modeli polecanych przez użytkowników, które idealnie sprawdzą się roli nauczycieli. To lekkie, uniwersalne i niedrogie motocykle o spokojnej charakterystyce. Wybraliśmy nakedy, aby w razie drobnych wywrotek parkingowych nie generowały dodatkowych kosztów w postaci wymiany owiewek. Jakie motocykle dla początkującego warto obejrzeć?

Honda CB 500

  • Pojemność: 499 cm3
  • Moc: 57 KM
  • Moment obrotowy: 47 Nm
  • Masa własna: 170 kg
  • Prędkość maksymalna: 180 km/h

Yamaha YBR 250

  • Pojemność: 249 cm3
  • Moc: 21 KM
  • Moment obrotowy: 20,5 Nm
  • Waga: 138 kg
  • Prędkość maksymalna: 140 km/h

KTM Duke 125

  • Pojemność: 124,7 cm3
  • Moc: 15 KM
  • Moment obrotowy: 12 Nm
  • Waga: 150 kg
  • Prędkość maksymalna: 130 km/h

Kawasaki Er-6n

  • Pojemność: 649 cm3
  • Moc: 72,1 KM
  • Moment obrotowy: 66 Nm
  • Waga: 200 kg
  • Prędkość maksymalna: 200 km/h

Yamaha MT-03

  • Pojemność: 321 cm3
  • Moc: 42 KM
  • Moment obrotowy: 29,6 Nm
  • Waga: 168 kg
  • Prędkość maksymalna: 160 km/h
Autor: Szymon Sonik