Data publikacji:

Co to jest dress code? Jakie zasady obowiązują? Wszystko, co musisz wiedzieć o dress codzie

„Pokaż mi swoją szafę, a powiem Ci, kim jesteś” – tak można sparafrazować jedno z najsłynniejszych powiedzeń. W końcu to, co nosimy, często odzwierciedla nie tylko naszą filozofię życia, ale też upodobania, status społeczny czy nawet zawód. Nie oznacza to jednak, że jeśli kochamy sportową elegancję, to możemy założyć dres na ważną uroczystość czy biznesowe spotkanie z klientem. Wtedy z pomocą przychodzi dress code. Co to jest? Kiedy należy go przestrzegać? Czy już wkroczyliśmy w erę modowego wyzwolenia? Odpowiedzi na te pytania zawarliśmy w poniższym artykule – zapraszamy do lektury!
dress code

Co to jest dress code?

Anglojęzyczny termin „dress code” oznacza pewien zbiór zasad ubierania się ,obowiązujący w danej społeczności. Strój najczęściej dostosowujemy do okazji lub miejsca pracy i musimy liczyć się z tym, że najprawdopodobniej będziemy zobowiązani do przestrzegania pewnych, ogólnie przyjętych norm.
Z dress code'em spotykamy się nie tylko w dorosłym życiu. Przypomnijmy sobie rozpoczęcie roku szkolnego – biała koszula, granatowa lub czarna spódnica, a dla chłopców garnitur zawsze kojarzyły się z apelem organizowanym 1 września. Podobne zasady dotyczyły wycieczek do teatru. Gdy dziś udajemy się na spektakl czy wernisaż, również dbamy o ubiór, tak by kojarzył się z elegancją – nie wspominając już o wieczorze spędzanym w operze.
Określone normy ubierania się mogą obowiązywać nas również w pracy i to także jest dress code. Zasady często różnią się między poszczególnymi organizacjami – jeśli szykujemy się więc na pierwszy dzień w nowym miejscu zatrudnienia, warto zorientować się szczegółowo, jakie stroje wpiszą się w charakter firmy. Trzeba mieć na uwadze, że dress code w agencji reklamowej znacznie będzie różnić się od ubioru pracowników banku czy kancelarii adwokackiej.

Dress code – zasady ponad podziałami

Nim przejdziemy do analizy poszczególnych rodzajów dress code'u, warto wspomnieć o ogólnych zasadach, które dobrze przestrzegać jest w każdej firmie. O co dokładnie chodzi? Nasz ubiór pozwala nie tylko na uzewnętrznienie osobowości i zainteresowań – to również wyraz szacunku dla naszych współpracowników czy klientów. Jeśli mamy taką możliwość, nie rezygnujmy z ulubionych dodatków czy akcentów czyniących nas rozpoznawalnymi, zadbajmy po prostu, by ubiór podkreślał nasz stosunek do wykonywanych obowiązków.
Nie musisz wydawać fortuny na stroje do pracy. Do najważniejszych zasad dress code'u, które obowiązują ponad podziałami i niezależnie od wykonywanej profesji, zaliczymy oczywiście czysty i wyprasowany strój oraz wypastowane buty. Nie można zapominać również o schludnej fryzurze czy zadbanych dłoniach oraz paznokciach. To podstawy, które dotyczą każdego. Co z tego, że zainwestujemy w drogą koszulę, skoro będzie pomięta i poplamiona? Znajomość elementarnych zasad to dopiero początek – czas dowiedzieć się, jaki dress code w pracy może Cię obowiązywać!

Casual dress code – co to znaczy?

Casual dress code staje się obecnie coraz bardziej popularny i oznacza strój nieformalny. Co oznacza styl casual? Pracownicy korporacji, w których obowiązują te zasady ubierania się, mogą pozwolić sobie na więcej nonszalancji.
W praktyce oznacza to więc, że dopuszczalne są koszulki z krótkim rękawkiem, zwykłe bluzki, T-shirty, swetry, jeansy czy nawet sportowe buty. Dzięki takim rozwiązaniom pracownicy czują się swobodnie i nie muszą codziennie pojawiać się w firmie w żakiecie albo marynarce. Trzeba mieć jednak na uwadze, że casual dress code nie pozwala na zerwanie wszelkich norm. Warto dbać również o schludny i stosowany wygląd. Przestrzeń biurowa nigdy nie będzie najlepszym miejscem na basenowe klapki, bardzo krótkie spódniczki czy bluzki z głębokim dekoltem.

Smart casual dress code

Nieco bardziej elegancki – ale wciąż zakładający swobodę – jest smart casual dress code (lub nazywany inaczej business casual). Jak skompletować garderobę utrzymaną właśnie w tym duchu? Tutaj sprawdzą się koszule – nie tylko te białe. Można pozwolić sobie na odrobinę nonszalancji i wybrać oversize'owe modele, a także zestawić je z jeansami.
Smart casual dress code pozwala na duet eleganckiej bluzki ze sportowymi butami, połączenie T-shirtu z plisowaną spódnicą czy założenie garnituru oraz sneakersów. Warto pamiętać jednak, że w przypadku stroju smart casual ważne jest to, by zadbać o eleganckie akcenty, które nie muszą być jednak utrzymane w ścisłej stylistyce. Jeśli w firmie obowiązuje dress code smart casual, można pozwolić sobie na stylizacje z twistem.

Business dress code

Bankierzy, prawnicy, politycy, adwokaci czy pracownicy korporacji, gdzie dochodzi do częstych interakcji z klientami biznesowymi, często muszą przestrzegać zasad business dress code'u. To zdecydowanie jeden z bardziej formalnych rodzajów ubioru i praca w zwykłych bawełnianych T-shirtach po prostu nie wchodzi w grę.
Wśród ubrań, które wpisują się w klimat business dress code'u, nie może zabraknąć żakietów utrzymanych w stonowanych barwach, damskich kompletów i garniturów, kombinezonów, eleganckich koszul i bluzek ze szlachetnych materiałów. Panie powinny mieć również na uwadze długość noszonych sukienek oraz spódnic – maksymalnie muszą kończyć się tuż nad kolanem. Znaczenie mają też rajstopy utrzymane w kolorze cielistym.
A co z butami? Jeśli nosimy szpilki, to ich wysokość również nie może przekraczać 8 cm. Biżuterię warto ograniczyć do subtelnych dodatków – zegarek na bransoletce, delikatne kolczyki czy pierścionek powinny w zupełności wystarczyć.

Black tie oraz white tie dress code – co to znaczy?

Ważne gale, przyjęcia czy wręczenia nagród – to odświętne okazje, więc black tie oraz white tie są dwoma rodzajami dress code'u, z którymi nie spotkamy się na co dzień. Co należy jednak założyć, gdy dostaniemy w pracy zaproszenie na bankiet lub inny ekskluzywny event?
Po czym rozpoznamy black tie u kobiet? Panie zakładają długie suknie wieczorowe – najczęściej w ciemnych kolorach, a całe stylizacje dopełniają butami na obcasie, które mają zakryte palce. Jeśli na zaproszeniu widnieje informacja, że na przyjęciu obowiązuje white tie, to oznacza, że szykuje się jeszcze bardziej szykowny event!
White tie wiąże się z założeniem długiej, balowej sukni. Nie może zabraknąć wtedy też szala otulającego ramiona. Dobrze zadbać o eleganckie rękawiczki i biżuterię wykonaną ze szlachetnych kruszców. Wydarzenia, podczas których obowiązują te dwa rodzaje dress code'u, nie zdarzają się często i na pewno nie stanowią codziennych norm ubioru w żadnej nawet najbardziej prestiżowej firmie. Część organizacji informuje nowych pracowników o tym, jakiego dress code'u należy przestrzegać. A schludny wygląd odzwierciedlający szacunek do współpracowników to podstawa udanego ubioru w firmie, który na pewno nie okaże się modową i zawodową wpadką.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Anna Mlonka